Ιδιωτικά Δικαιώματα - Δημόσια Ασφάλεια - Κάμερες

[center]
[img]http://www.eanda.gr/e107_files/images/giannopoulou.jpg[/img]
[b]ΧΑΡΑ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΥ[/b]
Ασκουμένη Δικηγόρος
Κάτοχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος στο ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
στη Νομική Σχολή Αθηνών
[/center]

[b][center]ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ-ΔΗΜΟΣΙΑ ΑΣΦΑΛΕΙΑ-ΚΑΜΕΡΕΣ.
ΟΡΙΟΘΕΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΙ ΤΟΥΣ ΜΕ ΒΑΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΟΣΦΑΤΗ ΠΟΡΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ.[/center][/b]

Με αφορμή τα όσα συνέβησαν στην πρόσφατη πορεία-διαμαρτυρία για την
αλλαγή και ενοποίηση των ασφαλιστικών ταμείων και συγκεκριμένα στην
κάλυψη από εναερίτες υπαλλήλους της Δ.Ε.Η Α.Ε. των καμερών που είχαν
στηθεί στους δρόμους με στόχο την εποπτεία της πορείας, ήρθε στην επιφάνεια για μία ακόμη φορά το ζήτημα και ο διχασμός ανάμεσα στο
δημόσιο και το ιδιωτικό συμφέρον, τη δημόσια έκθεση-δράση και το ιδιωτικό δικαίωμα του «συνέρχεσθαι».

Πολλές και φλέγουσες οι συζητήσεις και έντονος ο πολιτικός απόηχος γύρω από το θέμα αυτό.

Οι αυτοαποκαλούμενες «δημοκρατικές» δυνάμεις της χώρας μιλούν για προστασία της ιδιωτικότητας, της ιδιωτικής ζωής, του προσωπικού και συνταγματικά κατοχυρωμένου δικαιώματος του «συνέρχεσθαι» (άρθρο 11 Συντάγματος).

Οι πιο «συντηρητικές» δυνάμεις μιλούν για περιφρούρηση του δημοσίου συμφέροντος και της δημόσιας ασφάλειας καθώς και της προστασίας του επίσης συνταγματικά κατοχυρωμένου δικαιώματος ιδιοκτησίας των τρίτων (άρθρο 17/1 Συντάγματος) από πιθανές ζημίες και διαταραχές προκαλούμενες από ταραξίες-αναρχικούς της πορείας που θα μπορούσαν να απειλήσουν τις, ευρισκόμενες πέριξ της πορείας ,περιουσίες τους.

Εκθέτοντας ως άνω συνοπτικά τις δύο απόψεις θα περιοριστώ στο να εκφράσω την προσωπική μου άποψη περί του θέματος.

Είναι σίγουρα αδιαμφισβήτητο και άλλωστε συνταγματικά κατοχυρωμένο τόσο το δικαίωμα στο απαραβίαστο της ιδιωτικής ζωής και δράσης (άρθρο 9/1 Συντάγματος) όσο και το δικαίωμα του συνέρχεσθαι (άρθρο 11 Συντάγματος).
Όμως χρησιμοποιώντας κανείς τη λέξη «ιδιωτική» ζωή και δράση θα πρέπει να είναι πολύ προσεκτικός.

Η ιδιωτική δράση είναι πράγματι απαραβίαστη, όταν όμως μία ενέργειά μας εκφεύγει από τα όρια και πλαίσια του ιδιωτικού μας χώρου και λαμβάνει χώρα στο ύπαιθρο, τότε πλέον «εκτίθεται» σε δημόσιο χώρο, στα «μάτια» της κοινωνίας και ως εκ τούτου είναι αναπόφευκτο αυτή η προς τα «έξω» εκδήλωση ενός ιδιωτικού κατά τα άλλα δικαιώματος (όπως είναι εν προκειμένω το δικαίωμα του συνέρχεσθαι) να μην υποστεί έστω και ένα έλασσον κοινωνικού «προληπτικού» ελέγχου.

Με βάση αυτό το σκεπτικό, το να περιφρουρείται ( υπό τη μορφή προληπτικού πολιτειακού ελέγχου) μία πορεία από κάμερες δε νομίζω ότι παραβιάζει ούτε καταλύει, ούτε άλλως πώς περιορίζει τον πυρήνα του δικαιώματος για απαραβίαστο της ιδιωτικής ζωής-δικαιώματος του συνέρχεσθαι.

Απλώς τίθεται κάποιο νόμιμο μέσο ώστε και η Πολιτεία με τις αρμόδιες Αρχές της να μπορεί να περιφρουρεί αποτελεσματικότερα μία μαζική κίνηση πολλών ατόμων που θα μπορούσε να καταστεί κινδυνώδης για τη δημόσια ασφάλεια και να εκτραπεί της νόμιμης και ομαλούς ροής της προξενώντας ενδεχομένως και ανεπανόρθωτες βλάβες σε ιδιοκτησίες τρίτων, αλλά και διασάλευση και τρώση της κοινωνικής ειρήνης και δημόσιας τάξης.

Αυτός ο προληπτικός και ex ante πολιτειακός έλεγχος θα έλεγα ότι είναι καθ’ όλα νόμιμος και θα μπορούσε μάλιστα να διευκολύνει τους πολίτες που διαδηλώνουν διασφαλίζοντας απρόσκοπτη και ήρεμη διεξαγωγή της πορείας τους δίχως την εμπλοκή αναρχικών στοιχείων που θα μπορούσαν και να τη ματαιώσουν αλλά και να υποβιβάσουν το επίπεδο μειώνοντας το νόημα του κοινωνικού μηνύματος που επιδιώκουν να διατρανώσουν οι διαδηλούντες με αυτή τους την κίνηση.

Άλλωστε ο ακρογωνιαίος λίθος ενός δημοκρατικού πολιτεύματος είναι η διαφάνεια.

Αν αυτός που διαδηλώνει δεν έχει τίποτα να φοβηθεί η να κρύψει γιατί να μην επιθυμεί τον έλεγχο της πορείας του από μία απομεμακρυσμένη κάμερα;
Όταν είσαι σίγουρος για την αλήθεια αυτόν που διαδηλώνεις και τα υπερασπίζεσαι με ζήλο δε νομίζω ότι έχει βάση ο προβληματισμός για την παρακολούθηση της πορείας από τις κάμερες. Αυτό είναι ένα δευτερεύον θέμα.
Ακούστηκαν και φωνές που μίλησαν για δήθεν «φακέλωμα» των διαδηλούντων πολιτών μέσω της καταγραφής των προσώπων-ενεργειών τους από τις κάμερες.

Και αυτή η σκέψη είναι κατά τη γνώμη μου αβάσιμη, καθότι η κάμερα δεν εστιάζει το φακό της σε κάθε ένα μεμονωμένο πρόσωπο που διαδηλώνει ούτε έχει σα στόχο να καταγράφει τα προσωπικά του χαρακτηριστικά με στόχο να δημιουργήσει λίστα-αρχείο των διαδηλούντων προσώπων.

Άλλωστε ας μην λησμονούμε ότι οι κάμερες δεν είναι ανοιχτές καθ’ όλη τη διάρκεια της πορείας αλλά μόνον όταν προκύψει ανάγκη προς τούτο διότι υφίσταται κίνδυνος για τη δημόσια ασφάλεια και μόνον κατόπιν εισαγγελικής παραγγελίας.

Η «δημοκρατική» κοινωνία νομίζω ότι αξίζει να θυσιάσει σε τέτοιες εξαιρετικές περιπτώσεις ένα –κατά τα άλλα μικρό-κομμάτι από την προστασία της ιδιωτικής δράσης προκειμένου να βρεθούν οι γνωστοί-άγνωστοι ύποπτοι που με αφορμή τις πορείες καταστρέφουν τους κόπους και τις περιουσίες τρίτων αθώων συμπολιτών μας. Εξάλλου τα συνταγματικώς κατοχυρωμένα δικαιώματα δεν γνωρίζουν ιεραρχική διαβάθμιση. Όλα είναι εξίσου σημαντικά, η πλάστιγγα δεν γέρνει ούτε υπέρ του ενός ούτε υπέρ του άλλου. Ιδιωτική δράση, συνέρχεσθαι και ιδιοκτησία κατοχυρώνονται με την ίδια βαρύτητα στο Σύνταγμα.

Οι κάμερες στήνονται με στόχο να παρακολουθούν από μία λογική απόσταση εκ του μακρώθεν συνολικά την πορεία, σαν ενιαία μαζική κίνηση και για να καταγράφουν συλλήβδην τις όποιες εκτροπές και παρανομίες ήθελαν προκύψουν κατά τη διάρκειά της, όχι για να εστιάζουν και στη συνέχεια να «φακελώνουν» κάθε ένα επί μέρους από τα πρόσωπα που διαδηλώνουν. Αλίμονον!

Επιπροσθέτως οι κάμερες μπορούν να αποτελέσουν και το έσχατο αποδεικτικό μέσο σε περίπτωση που δεν υπάρχουν άλλα, για την απόδειξη εγκλημάτων κατά της πολιτείας ή ακόμη και ανθρωποκτονιών που θα μπορούσαν να λάβουν χώρα κατά τη διάρκεια της πορείας.

Πράγματι εάν κατά τη διενέργεια της πράξης δεν υπάρχει κοντά άλλο όργανο της αστυνομίας ή άλλος αυτόπτης μάρτυρας που να μπορούσε να καταθέσει για το περιστατικό, το υλικό που τραβήχθηκε μέσω κάμερας θα μπορούσε- ύστερα και από στάθμιση των διακυβευομένων αγαθών-να αποδειχθεί χρήσιμο για την εξιχνίαση των υπόπτων.

Πέραν των ως άνω είναι σημαντικό να κατανοηθεί ότι οι κάμερες στήνονται και λειτουργούν μόνο κατά τη διάρκεια μιας πορείας ή οποιασδήποτε άλλης μαζικής κίνησης πολιτών που θα μπορούσε να εγκυμονεί κινδύνους για τη δημόσια τάξη και ασφάλεια. Δεν τίθενται όμως κάμερες στην απλή καθημερινή μας ζωή καθώς προχωράμε αμέριμνοι στους δρόμους.

Εξάλλου ας παραδειγματιστούμε από έναν άλλο δημόσιο χώρο όπως είναι τα αεροδρόμια. Γιατί εκεί ανεχόμαστε να υπάρχουν κάμερες αλλά ακόμη και αρμόδιοι υπάλληλοι που προβαίνουν σε ενδελεχή και λεπτομερέστατη έρευνα τόσο των αποσκευών μας όσο και του ίδιου μας του σώματος; Εκεί δεν παραβιάζεται η ιδιωτικότητά μας; Ναι αλλά υπάρχει κάτι υπέρτερο που τη θυσιάζει στο βωμό της εξασφάλισης της δημόσιας ασφάλειας και ομαλούς λειτουργίας του αεροδρομίου.

Με βάση αυτά καθίσταται σαφές ότι η τοποθέτηση και λειτουργία καμερών καθίσταται απαραίτητη όπου ελλοχεύει ο κίνδυνος για τη διασάλευση της κοινωνικής ειρήνης και του δημοσίου συμφέροντος.

Επιχείρημα προς επίρρωσιν των ως άνω, προκύπτει και ευθέως από το Σύνταγμα άρθρο 11/2 που ορίζει ότι: Στις δημόσιες συνσαθροίσεις και μόνον μπορεί να παρίσταται η αστυνομία. Συνεπώς ο συνταγματικός νομοθέτης θέλησε να τονίσει ότι για λόγους προστασίας της δημόσιας τάξης οι συναθροίσεις αυτού του είδους και μόνον( ως ιδιαίτερα σημαντικές καθώς είναι δημοσίου χαρακτήρα) μπορούν να περιφρουρούνται από τα αρμόδια πολιτειακά όργανα. Γιατί λοιπόν όχι και από άλλα τεχνολογικά μέσα που διευκολύνουν το έργο των αρχών δίχως να καταλύουν κανένα ιδιωτικό δικαίωμα του συνέρχεσθαι;

Ακούστηκε επίσης και η άποψη ότι αφού η Ανεξάρτητη Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων καταδίκασε αυτές τις ενέργειες ,θα έπρεπε και η Κυβέρνηση να σεβαστεί την απόφασή της και να πράξει τα δέοντα για άρση της δήθεν παράνομης προσβολής των δικαιωμάτων των συνερχομένων στην ιδιωτική ζωή και στο συνέρχεσθαι, μέσω της λειτουργίας καμερών.

Ωστόσο και σε αυτήν την άποψη ευχερώς αντιπροβάλλεται το επιχείρημα ότι η Ανεξάρτητη Αρχή δεν μπορεί να υποκαταστήσει την εκάστοτε κρατική εξουσία ούτε τα αρμόδια πολιτειακά όργανα όπως αυτά αντικατοπτρίζονται στα όργανα της εκάστοτε νομίμως εκλεγμένης κυβερνήσεως.

Αυτή έχει τον τελευταίο λόγο στη διαχείριση της κρατικής
εξουσίας, αυτή αποφασίζει, αυτή νομοθετεί, αυτή εκτελεί πάντοτε υποκείμενη στον απαιτούμενο έλεγχο νομιμότητας, όπως αυτός ασκείται από τα αρμόδια όργανα, και το κοινοβούλιο.

Η ανεξάρτητη αρχή έχει κυρίως συμβουλευτική-γνωμοδοτική αρμοδιότητα-επικουρική των υπολοίπων οργάνων πολιτειακής εξουσίας –και ουχί νομοθετική.

Η Αρχή διατυπώνει γνώμη, η κυβέρνηση τη συνυπολογίζει και αναλόγως προβαίνει στην αντίστοιχη ρύθμιση.

Κλείνοντας θα ήθελα να επισημάνω πως η δημοκρατία μας δεν πάσχει από τη μη περιφρούρηση των ιδιωτικών δικαιωμάτων των πολιτών.Υπάρχουν τόσα άλλα σημαντικότερα θέματα που θα μπορούσαν να φέρουν στο προσκήνιο όλες αυτές οι πολιτικές φωνές.

Αντί λοιπόν να λαϊκίζουν ακαταπαύστως ας στηλιτεύσουν φαινόμενα και πρακτικές που χρόνια πλήττουν το γόητρο του δημοκρατικού μας πολιτεύματος και ας φροντίσουν να κρατούν τον πολιτικό τους λόγο καθαρό, μακριά από μικροκομματικές αντιπαραθέσεις.

Η δημοκρατία μας έχει ανάγκη από γνήσιους θιασώτες!

Τελευταία Νέα

Ανακοινώσεις ΔΣΑ
19:32
05/12/19
Ενημερώνουμε τους συναδέλφους ότι προωθήθηκε σήμερα από τον Υπουργό Δικαιοσύνης νομοθετική ρύθμιση...
Θέματα Εξετάσεων
19:38
04/12/19
Ένωση Ασκουμένων και Νέων Δικηγόρων Αθηνών               ...
Ανακοινώσεις ΕΑΝΔΑ
19:38
04/12/19
Ένωση Ασκουμένων και Νέων Δικηγόρων Αθηνών               ...
Θέματα Εξετάσεων
18:43
03/12/19
Ένωση Ασκουμένων και Νέων Δικηγόρων Αθηνών               ...
Ανακοινώσεις ΕΑΝΔΑ
18:43
03/12/19
Ένωση Ασκουμένων και Νέων Δικηγόρων Αθηνών               ...
Θέματα Εξετάσεων
12:10
03/12/19
Ένωση Ασκουμένων και Νέων Δικηγόρων Αθηνών               ...
Ανακοινώσεις ΕΑΝΔΑ
12:09
03/12/19
Ένωση Ασκουμένων και Νέων Δικηγόρων Αθηνών               ...
Θέματα Εξετάσεων
12:06
03/12/19
Ένωση Ασκουμένων και Νέων Δικηγόρων Αθηνών               ...
Ανακοινώσεις ΕΑΝΔΑ
12:05
03/12/19
Ένωση Ασκουμένων και Νέων Δικηγόρων Αθηνών               ...
Ανακοινώσεις ΕΑΝΔΑ
19:41
02/12/19
Ενημερώνουμε τα μέλη μας ότι το σεμινάριο της Τετάρτης 11.12.2019 με αντικείμενο το Ποινικό Δίκαιο...